
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2010 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izražavanja. 

 

1.2. Nemačka kompanija WAZ odlučila da se povuče iz Srbije i da počne prodaju udela u 

„Politici“ i „Dnevniku“. Kako se navodi u saopštenju, dostavljenom medijima 15. juna, 

predsednik WAZ-a, Bodo Hombah,  je u poverljivom pismu zamolio predsednika Srbije 

Borisa Tadića, da pomogne da taj izlazak bude u skladu sa zakonom i fer. Dodaje se da je u 

tom pismu, Hombah opisao iskustva WAZ-a kao investitora u Srbiji. WAZ ima 50% 

vlasništva u kompaniji „Politika novine i magazini“, koja je izdavač dnevnog lista Politika, 

većinsko vlasništvo ima i u novosadskom „Dnevniku“, a isključivi je vlasnik „Štampa 

sistema“, kompanije koja se bavi distribucijom štampe. Pretpostavlja da se da su razlog 

povlačenja prepreke sa kojima su bili suočeni u svojoj nameri da preuzmu „Novosti“. 

Ekonomisti i stručnjaci za inostrana ulaganja u Srbiju nisu želeli da komentarišu saopštenje 

WAZ-a, ali se slažu da će odlazak ove medijske kuće imati negativne efekte na buduća 

ulaganja iz inostranstva, posebno iz Nemačke. Izvestilac Evropskog parlamenta za Srbiju 

Jelko Kacin ocenio je juče da najavljeno povlačenje medijske grupe WAZ iz Srbije „nije dobra 

vest ni za slobodu medija u Srbiji, kao ni za privlačenje stranih investicija u Srbiju“. Kacin je 

podsetio da su sloboda medija i funkcionalna tržišna ekonomija, koja podrazumeva 

ravnopravan tretman domaćih i stranih investitora, kao i vladavinu prava, meĎu najvažnijim 

uslovima za napredak Srbije ka članstvu u EU. Nebojša Bradić, ministar kulture Srbije, sa 

druge strane, smatra da iza najave WAZ-a stoje isključivo ekonomski razlozi, te da povlačenje 

ne bi trebalo da uzdrma srpsku medijsku scenu. 

 

Poslednjih meseci, javnosti su iz različitih izvora postale dostupne informacije o 

kontraverznom preuzimanju „Novosti“, u koje je bio uključen i WAZ. Kontraverze u vezi sa 

ovom preuzimanjem, dovode se u vezu sa najavom WAZ-a da se povuče iz Srbije. Naime, 

kako tvrdi Stanko Subotić Cane, srpski biznismen koji živi u Švajcarskoj (protiv koga je u 

Srbiji podignuta optužnica za zloupotrebu službenog položaja, kao rezultat policijske akcije 

„Mreža“ koja se bavila otkrivanjem kanala krijumčarenja cigareta), WAZ je osujećen u 

pokušaju neposrednog preuzimanja „Novosti” još 2005. godine. WAZ je potvrdio da je 

preuzimanje kontrole nad „Novostima“ 2006. godine, od strane kompanija Ardos Holding 

GmbH, Trimex Investments GmbH i Karamat Ltd. finansirao svojim novcem. Navedene 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2010 

 

 

kompanije dovode se u vezu sa srpskim biznismenom Milanom Bekom. Stanko Subotić Cane 

tvrdi da je svojim bankarskim garancijama jemčio da će većinski paket akcija „Novosti“, 

Ardos Holding GmbH, Trimex Investments GmbH i Karamat Ltd. na kraju preneti na WAZ, 

do čega još uvek nije došlo. WAZ je 23. juna saopštio da je preuzeo Ardos Holding GmbH, te 

da je navedeno preuzimanje samo mehanizam kroz koji WAZ namerava da proda svoje 

učešće u „Novostima“ u ostvarivanju najavljenog izlaska sa srpskog tržišta. Ministar 

unutrašnjih poslova Srbije, Ivica Dačić, izjavio je istog 23. juna da je policija po nalogu 

tužilaštva pokrenula istragu u vezi privatizacije „Novosti“. Iako najavljena istraga tek treba da 

otkrije pravu pozadinu preuzimanja „Novosti“, nesporno je da je ovaj slučaj učinio 

očiglednim meru u kojoj je medijsko vlasništvo u Srbiji netransparentno, a uslovi poslovanja 

takvi da tržište napuštaju čak i velike evropske medijske kompanije sa bogatim iskustvom 

poslovanja u zemljama tranzicione demokratije. Slučaj „Novosti“ takoĎe je pokazao da ni 

izmene Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, kojima je Srbija dobila medijski 

registar, nisu obezbedile nikakav pomak na planu transparentnosti medijskog vlasništva. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Implementacija Zakona o radiodifuziji, u ovom izveštaju, u jednom delu biće 

obraĎena i kroz odeljak koji se bavi monitoringom rada nadležnog regulatornog tela, 

Republičke radiodifuzne agencije. 

 

2.2. Emisija Olivere Kovačević „Da, možda, ne“ na RTS-u, u kojoj je trebalo da se 

raspravlja o aferi „Satelit“, otkazana je u petak 2. juna samo nekoliko minuta pre nego što je 

trebalo da počne njeno snimanje. Zvanično objašnjenje je da pravni tim RTS-a nije dozvolio 

da se u emisiji pojavi lice protiv koga je podignuta optužnica - Prvoslav Davinić. Olivera 

Kovačević tvrdi da je ona tek oko 18.30 saznala za otkazivanje! „Emisija se snima od 20.15 do 

21.30, pa se emituje pola sata kasnije. Mene je šef Pravne službe RTS-a, Stanislav Veljković, 

obavestio oko 18.30 da je odlučeno da se na Javnom servisu ne ugosti osoba protiv koje je 

podignuta optužnica. Mi nismo znali da njegovo gostovanje može da izazove pravni problem 

RTS-u. Moja ekipa je u emisiju pozvala i predstavnike Tužilaštva, ali su oni odbili da doĎu. Ja 

emisiju „Da, možda, ne“ radim već dve godine i ovo je prvi put da mi se ovako nešto dogodi,“ 

rekla je Kovačevićeva. Pored Davinića, kao gosti su bili najavljeni i njegov advokat Dragan 

Pašić, bivši ministar odbrane Zoran Stanković i nekadašnji direktor Vojno-obaveštajne 

agencije, Branislav Anočić. 

 

Zabrana intervjuisanja optuženih lica u toku trajanja krivičnog postupka, nije predviĎena ni 

Krivičnim zakonikom, niti Zakonikom o krivičnom postupku, niti Zakonom o javnom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2010 

 

 

informisanju. Naprotiv svi ovi propisi insistiraju na poštovanju prezumpcije nevinosti. Do 

toga da se pravni tim RTS-a usprotivi pojavljivanju u programu lica protiv koga je podignuta 

optužnica, nije mogao dovesti ni Kodeks ponašanja emitera („Službeni glasnik RS”, br. 

63/2007), koji je Republička radiodifuzna agencija donela shodno odredbi člana 8. i člana 12. 

Zakona o radiodifuziji. Naime, Kodeksom je u delu koji se odnosi na praćenje istrage, 

predviĎeno da emiteri ne smeju ni na koji način ometati istragu tokom njenog trajanja, kao i 

da tokom trajanja istrage ne smeju intervjuisati počinioce. MeĎutim, istraga protiv Davinića 

je okončana i podignuta je optužnica. TakoĎe, podsetićemo da je Beogradski centar za ljudska 

prava još početkom 2008. godine, podneo Inicijativu za ocenu ustavnosti Kodeksa ponašanja 

emitera, izmeĎu ostalog i povodom uputstva koje se odnosi na praćenje istrage. Nije poznato 

da se Ustavni sud po ovoj inicijativi izjašnjavao. Razlog eventualne zabrinutosti pravnog tima 

RTS-a mogao je eventualno da leži u strahu od krivičnog dela nedozvoljeno javno 

komentarisanje sudskih postupaka, uvedenog u Krivični zakonik izmenama iz 2009. godine. 

Naime, član 336a Zakonika predviĎa da će lice koje za vreme trajanja postupka pred sudom, 

a pre donošenja pravosnažne sudske odluke, u nameri da povredi pretpostavku nevinosti ili 

nezavisnosti suda, daje javne izjave u sredstvima javnog informisanja, biti kažnjeno zatvorom 

do šest meseci i novčanom kaznom. Ako razlog otkazivanja emisije zaista leži u zabrinutosti 

pravnog tima RTS-a da bi moglo doći do povrede navedene odredbe Krivičnog zakonika, 

odnosno da bi Davinić i njegov advokat učešće u emisiji mogli zloupotrebiti zarad uticaja na 

nezavisnost sudstva, onda bi to mogao biti signal ozbiljnog nepoverenja rukovodstva RTS-a u 

sposobnost svojih autora i novinara da usmeravaju tok emisija koje vode i zapravo dokaz 

narastajuće autocenzure i u programima javnog servisa.  

 

3. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

3.1. Gradonačelnik Čačka, Velimir Stanojević, potpisao je početkom meseca ugovore o 

„informisanju od lokalnog značaja“ sa direktorima pet glasila čije je sedište u ovom gradu. Te 

redakcije će svakog meseca meĎu sobom deliti ukupno milion dinara. „U gradskom budžetu 

za ovu godinu informisanju je namenjeno deset miliona dinara, a prvenstvena dužnost nam 

je da ih usmerimo u pravovremeno obaveštavanje graĎana o svemu što se ovde zbiva. Pored 

toga, verujem da će ovi ugovori pozitivno uticati i na materijalne prilike čačanskih novinara, 

čiji profesionalni standardi nikad nisu bili sporni,“ rekao je gradonačelnik Stanojević za 

Politiku. Politika prenosi da se radi o novoj preraspodeli informativnog dinara u gradu, pošto 

je do kraja prošle godine taj budžetski novac odlazio uglavnom redakcijama nastalim u 

okrilju „Čačanskog glasa“, čiji je osnivač bio grad. Od decembra, meĎutim, svi čačanski mediji 

su u privatnom vlasništvu. Ugovorom je regionalnoj TV Čačak opredeljeno 350.000 dinara 

mesečno, uz obavezu da proizvede i emituje predviĎeni broj priloga u dnevnim emisijama i 

jednočasovnu emisiju „TV parlament“ svake sedmice. Lokalnoj RTV Galaksija 32 opredeljeno 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2010 

 

 

je 200.000 dinara mesečno. Produkcija „ČA-video“ zaključila je ugovor na 128.000 dinara, a 

Radio Čačak na 80.000 dinara. List „Čačanski glas“ dobio je 95.000 dinara mesečno. 

Medijske kuće obavezne su da graĎane informišu „istinito, objektivno, potpuno i 

blagovremeno u skladu sa zakonom, pravilima struke i novinarske etike“, i da uz fakturu 

dostavljaju overen i potpisan pregled emitovanog programa i objavljenih tekstova. U toku 

sedmice, pisarnica gradske uprave u Čačku primila je i ponude Radio Ozona i lista „Čačanske 

novine“ o kojima će gradonačelnik Stanojević naknadno odlučiti. Na ove ugovore, inače, nije 

primenjen Zakon o javnim nabavkama, pa nije bilo oglasa za dostavljanje ponuda, već su iste 

prispele na osnovu internog poziva upućenog redakcijama čije je sedište u Čačku. Iz iste 

stavke gradskog budžeta plaćaju se i direktni prenosi sednica Skupštine grada. Taj posao, 

odlukom skupštine, poveren je Radio Čačku, po ceni od 68.000 dinara za dan prenosa.  

 

Zakonom o lokalnoj samoupravi propisano je da su opštine i gradovi nadležni da se staraju o 

javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeĎuju uslove za javno informisanje na 

srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine. Zakon, 

meĎutim, o čemu smo u ranijim izveštajima u više navrata pisali, ne propisuje način na koji 

se ova sredstva opredeljuju, tako da se po tom pitanju praksa razlikuje od lokalne 

samouprave do lokalne samouprave. Lokalne samouprave, po sopstvenom nahoĎenju, 

opredeljuju se u ovakvim slučajevima ili za konkurse, ili za voĎenje postupaka javnih nabavki 

usluga, ili za neposredne pogodbe sa pojedinim medijima, a ponekad i za kombinaciju 

navedenih modela. Ono što posebno zabrinjava u slučaju Čačka, a slična praksa postoji i u 

nekim drugim opštinama, jeste pitanje kriterijuma po kojima će lokalna vlast procenjivati da 

li mediji graĎane informišu „istinito, objektivno, potpuno i blagovremeno u skladu sa 

zakonom, pravilima struke i novinarske etike“. Dok ovakvo finasiranje ne bude na jedinstven 

način rešeno, i pri tome na način koji će obezbediti zaštitu od zloupotreba zarad ostvarivanja 

nedozvoljenog uticaja na način izveštavanja o funkcionisanju lokalnih vlasti, ostaje 

zabrinutost da se obezbeĎivanje uslova i staranje o javnom informisanju od lokalnog značaja, 

posebno u kriznim vremenima, pretvara u novi mehanizam kontrole medija od strane 

lokalnih vlasti. Upravo u navedenom smislu raduje što su ministarstva za kulturu i za 

državnu upravu i lokalnu samoupravu podržala inicijativu tri medijska udruženja da utvrde 

preporuke o načinu i kriterijumima raspodele sredstava iz lokalnih budžeta lokalnim 

medijima. Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS), Asocijacija nezavisnih elektronskih 

medija (ANEM) i „Lokal pres“, kako je najavljeno, uradiće u najskorijem roku preporuke sa 

kriterijumima za raspodelu sredstava, koje će lokalnim samoupravama proslediti pomenuta 

dva ministarstva, kao i Stalna konferencija gradova i opština. 

 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2010 

 

 

4. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja 

 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti organizovao je 

meĎunarodnu konferenciju „Sloboda pristupa informacijama i položaj uzbunjivača“ na kojoj 

je učestvovalo više od 50 učesnika. Konferencija je održana 29. juna. Povod za konferenciju je 

bila i Rezolucija Parlamentarne skupštine Saveta Evrope o zaštiti uzbunjivača koja je 

usvojena aprila 2010. godine. Rezolucija uspostavlja standarde zaštite uzbunjivača i predviĎa 

druge mere u cilju zaštite lica koja obelodane informacije za koje javnost ima interes da zna.  

 

Podsetimo, izmenama Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja iz 

decembra 2009, prvi put su u Srbiji usvojene odredbe o oslobaĎanju od odgovornosti lica koji 

javnosti učine odreĎene informacije dostupnim. Nažalost, ove odredbe ne predstavljaju 

adekvatnu i suštinsku zaštitu uzbunjivača, s obzirom da se zaštita odnosi na obelodanjivanje 

informacija koje su po opštim principima prava na slobodan pristup informacijama već 

dostupne javnosti. TakoĎe, ove odredbe ne obezbeĎuju sveobuhvatno zaštitu uzbunjivača, jer 

se odnose samo na lica zaposlena u organima javnih vlasti, a ne i na lica koja su zaposlena u 

privatnom sektoru. Na konferenciji je zaključeno da je za uspostavljanje pravog sistema 

zaštite prava na pristup informacijama neophodno da postoji efikasna zakonom utvrĎena 

zaštita uzbunjivača, te da uzbunjivači moraju biti zaštićeni od svih vidova odmazde. 

 

 


